جابه جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ درباره بنای مصلی‌ها که نمونه‌های بزرگ شده محراب‌ها هستند | شکوهی ۳۰۰ ساله در پایین خیابان گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری
سرخط خبرها

افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای در مشهد | گرانی زمین عامل مؤثر بر افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای است

  • کد خبر: ۳۰۶۹۹۰
  • ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای در مشهد | گرانی زمین عامل مؤثر بر افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تشریح عوامل و علل شکل‌گیری پلاک‌های قولنامه‌ای در سطح شهر پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید ضمیری در نشست ضرورت سامان‌دهی املاک قولنامه‌ای و نقش شهرداری‌ها، با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف این موضوع، اظهار کرد: تحقق این مهم، مستلزم فراهم‌آمدن مؤلفه‌های مختلف و متنوعی بوده که یکی از آن‌ها، ساده و روان‌شدن فرایندهاست.

وی افزود: از سوی دیگر، درحال‌حاضر قانون بازدارنده‌ای برای خرید و فروش املاک قولنامه‌ای نداریم و همین امر، بستری برای افراد سودجو شده است؛ ضمن اینکه هزینه‌های بالای تفکیک موجب بی‌انگیزه‌شدن بزرگ‌مالکان و تمایل آن‌ها به سمت تفکیک‌های غیرقانونی شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: البته در این خصوص، شورای شهر مصوبات مؤثری داشته است که به عنوان مثال، تفکیک اراضی با مساحت بالای یک هکتار مشمول معافیت ۵۰ درصدی شده تا شاهد تفکیک‌های قانونی باشیم.

ضمیری با بیان اینکه درخصوص سایر اراضی نیز شهرداری مکلف شده که لایحه تشویقی ارائه دهد، تصریح کرد: از سوی دیگر، زمانی که ملک تخلف ساختمانی داشته باشد، پرونده آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌رود؛ ولی در برخی موارد همچون تأمین پارکینگ یا قلع پیشروی طولی، رأی صادرشده، به لحاظ فنی قابلیت اجرا ندارد.

وی گرانی زمین به ویژه در کلانشهر‌ها را دیگر عامل مؤثر بر افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای دانست و گفت: تبدیل اراضی قولنامه‌ای به سنددار را باید با حداقل هزینه امکان‌پذیر کنیم؛ در غیراین‌صورت، افراد تمایلی به مراجعه به شهرداری پیدا نخواهند کرد.

ضمیری با بیان اینکه درحال‌حاضر، اغلب شاهد توسعه کالبدی شهر‌ها هستیم، افزود: این توسعه باید در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی هم دنبال شود و توسعه همه‌جانبه شهر را داشته باشیم تا مانع از توسعه حاشیه‌نشینی و بافت‌های قولنامه‌ای و ناکارآمد باشیم.

وی تصریح کرد: عدم حفاظت از اراضی دولتی و اوقافی بزرگ‌مقیاس توسط دستگاه‌های متولی و تصرف شبانه آن‌ها هم موجب پدیدارشدن ملک‌های بی‌هویت و عدم امکان نظارت بر ساخت‌وساز می‌شود.

ضمیری گفت: عدم تأمین سرانه‌های خدماتی و ازبین‌رفتن اراضی مستعد کشاورزی و باغات و تشکیل پرونده‌های قضایی و اطاله زمان دادرسی و شکل‌گیری ساخت‌وساز‌های ناایمن از دیگر آفت‌های افزایش زمین‌های قولنامه‌ای است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->